Будь-які системи (не важливо, це GPS моніторинг, відеонагляд, впровадження CRM або іншого програмного забезпечення чи обладнання), які направлені на економію, кожний замовник оцінює за терміном настання цієї економії. Звичайно, що конкретно системи моніторингу транспорту та контролю пального, це не тільки зниження витрат, це ще й підвищення ефективності бізнесу та збільшення прибутків, це автоматизація процесів та зменшення навантаження на персонал, це зниження вірогідності випадкової помилки при роботі з автопарком у безлічі різних таблиць та документів. Не кажучи вже про безпеку вантажів, водіїв, підвищення строку експлуатації транспорту тощо. Сьогодні ж ми поговоримо виключно про показники економії, без додаткових факторів та ефектів, наведених вище. Розпочнемо з GPS моніторингу легкових автомобілів, попередньо відзначивши, що всі ціни в цій статті будуть наведені на момент публікації - 27 вересня 2022 р. та з урахуванням ПДВ 20%. Вартість трекера з встановленням коливається від 2500 грн за базовий моніторинг до 4500 грн за трекер з підключення до бортового комп’ютера, що дає змогу отримати дані про пальне, оберти двигуна та інших важливих показників. Усереднимо ці цифри та отримаємо 3500 грн за 1 легковий автомобіль. Додамо до цього вартість річної підписки, в середньому, це 2500 - 3500 грн. в залежності від функціонала Fleetix та додаткових сервісів від нашої компанії. Вийдемо на цифру 6500 грн стартових інвестицій в купівлю та встановлення обладнання + вартість річного обслуговування. При середній вартості бензину марки А-95 у розмірі 50 грн, отримуємо еквівалент 130 літрів пального, що становить приблизно 1300 кілометрів пробігу для середньостатистичного автомобіля з витратами 10 літрів на 100 км. За статистикою Fleetix, в середньому легковий автомобіль працюючого бізнесу проїжджає 2850 км на прикладі серпня 2022 р. За інформацією наших клієнтів, середня “накрутка” пробігу водіями або приватне використання транспорту, який не контролюються за допомогою GPS систем, сягає 25%, що дорівнює 712 кілометрів на місяць! Таким чином виходимо на термін окупності 2 місяці навіть для легкового транспорту тільки на економії пробігу. Звичайно, ці цифри є орієнтиром та в кожній компанії будуть різні. Наступним прикладом розглянемо вантажний транспорт, який пересувається по Україні, де пробіги є меншими, ніж при закордонних перевезеннях. Для простоти візьмемо середньостатистичну фуру з одним паливним баком. Вартість обладнання становитиме від 8000 грн. за встановлення GPS трекера з датчиком рівня пального до 12000 якщо до цього комплекту додати підключення до CAN за допомогою спеціальних адаптерів. Разом з річною підпискою вартість системи на вантажний автомобіль становитиме 10000 + 3000 = 13000 грн. Що в еквіваленті середньої вартості дизельного пального в розмірі 53 грн за 1 літр складає 245 літрів. Врахуємо середню норму списання пального 32 літри на 100 км. Для підрахунку економії та терміну окупності системи GPS моніторингу на вантажних автомобілях застосуємо для різноманітності іншу “математику”: не завищення пробігів, хоча вони теж мають місце, а списання пального за завищеними нормами. Знову ж таки, як показує досвід наших клієнтів, норма списання пального 32 л/100 км при правильному налаштуванні обладнання та організації робочого процесу перетворюється на 28 л/100 км. Тобто, з кожних 100 км водій має можливість “забрати” 4 літри. Аналізуючи середні пробіги по Україні для вантажних перевізників, отримуємо 9500 км на місяць в середньому, хоча є транспортні засоби які відпрацьовують і по 15000 км. В результаті отримуємо ще більш цікаві цифри: при пробігу вантажного 9500 км на місяць, компанія втрачає близько 380 літрів пального, що на 55% більше, ніж вартість обладнання! Це означає, що система “відбивається” вже за перший місяць експлуатації тільки за рахунок списання пального по реальним витратам відповідно до системи GPS моніторингу. Завершувати наші розрахунки будемо малорухомою будівельною спецтехнікою, на якій пальне списується відповідно до мотогодин. Оскільки такої техніки дуже багато різновидів із зовсім різними витратами пального, уявимо, що за 1 мотогодину списується 12 літрів дизелю, а вартість обладнання та річних послуг аналогічне вантажному транспорту, тобто 13000 грн на рік. Припустимо, що кожного робочого дня до роботи бульдозера, екскаватора або трактора дописують всього 1 робочу годину. Отримуємо +20 годин на місяць з урахуванням тільки робочих днів, тобто 240 літрів на місяць. Як ми вже порахували вище, це еквівалентне вартості обладнання. Підсумовуючи, отримуємо термін окупності системи на будівельній спецтехніці протягом одного місяця!
Підводячи підсумки, хочемо нагадати, що ми не враховували всі існуючі фактори, які впливають на терміни повернення інвестицій - зливи пального, крадіжки пального під час заправки, безпеку та стиль водіння, перевищення швидкості, збільшення ефективності роботи транспорту за рахунок оптимізації процесів. Ми показали приклади того, що вже протягом короткого часу система не просто відіб’є свою вартість, а почне заробляти кошти підприємству. Приємно, що останні роки у транспортних компаній не стоїть питання “чи встановлювати”, а стоїть питання “як обрати якісну систему GPS моніторингу та контролю пального”. І саме тут на допомогу прийде Fleetix, розроблений в Україні, в першу чергу, для Українських компаній.